• Spelregels - Rugby Club Betuwe

Rugby Spelregels

30 January 2014 Rugby Club Betuwe

Spelregels

Elke wedstrijd staat onder leiding van referee (scheidsrechter). In tegenstelling tot bij andere sporten is er bij rugby veel respect voor een referee. Tijdens een wedstrijd mag er, met uitzondering van een captain (aanvoerder), niet gesproken worden met de scheidsrechter. Hieronder de rugby regels in grote lijnen.

1. De spelers mogen rennen met de bal in de handen. Schijnbewegingen en snelheid zijn je wapens.
  2. De bal mag alleen naar achteren worden gegooid. De ovale vorm vereist de juiste pass-techniek.
  3. De speler met de bal mag getackled worden. Dat mag overigens alleen met de armen.
  4. Lichte overtredingen zoals het laten vallen van de bal of een pass naar voren worden bestraft met een SCRUM. In de scrum staan de 8 voorwaartsen in een bepaalde formatie. De twee groepen van 8 voorwaartsen strijden om de bal die in het midden van de scrum wordt ingegooid.
  5. Als de bal uit gaat wordt een line-out geformeerd. De bal wordt tussen twee rijen spelers in het midden gegooid.
  6. Zware overtredingen zoals het praten tegen de scheidsrechter of buitenspel worden bestraft met een penalty. Bij een penalty moet de tegenstander 10 meter achteruit. En als je in de buurt van de palen bent mag je ook op de palen schieten. Dat levert 3 punten op.
  7. Buitenspel: als je achter de bal blijft staan sta je over het algemeen niet buitenspel.
  8. Niet alleen bij de tackle doe je leuke contacten op. Ook bij een maul maak je contact. Je botst tegen een speler en draait je lichaam in. Je wacht op hulp van een maatje als de tegenstander je vastpakt. Soms krijg je een situatie waarbij een aantal spelers duwen en trekken om de bal te krijgen. Als de bal in dezelfde situatie op de grond komt spreek je van een ruck.
  9. Je mag de bal schoppen. Soms is dat handig als je in de verdediging staat. Maar uiteraard leidt het meestal tot balverlies.

Lid worden?

Je kunt je direct online aanmelden door ons online formulier in te vullen. Eerst een proefles om te kijken of het wat is? Ga naar het team waar je mee wilt doen en vul het formulier in onder het tabblad proefles.

Online aanmelden Meld je nu direct via het online formulier aan!

LID WORDEN?