• Geschiedenis - Rugby Club Betuwe

Geschiedenis | Rugby Club Betuwe

14 November 2013 Rugby Club Betuwe

Eerste training RC Betuwe.

Op zaterdag 26 januari 1980 was de eerste rugby training onder leiding van Bert Bode, destijds de trainer van het Nederlands studententeam. De opkomst was met 31 man erg groot . Er werd wat getraind op conditie en balvaardigheid en zelfs het tackelen werd getraind. De training werd afgemaakt met een oefenpartijtje.

Eerste try RC Betuwe.

Op 7 september 1980 werd de eerste try gedrukt door Rudie Rutgers tegen de rugby club uit Zevenaar de Duuvels. Deze try was toen nog vier punten waard! Deze wedstrijd werd ook gewonnen met 12-0 op sportpark de Gouden Appel. De andere try's werden gedrukt door Wim Ebben en Hein Lenssen.

RC Betuwe jeugd.

Eerste wedstrijd van de Bemmelse jeugd. Na een drietal trainingen hadden de jongens in de leeftijd van 14 t/m 16 jaar hun eerste wedstrijd tegen de Wasps uit Nijmegen. Helaas werd het een nederlaag van 30-0, maar kracht en wilskracht waren voldoende aanwezig, het was duidelijk gebrek aan ervaring en techniek.

RC Betuwe Kampioen.

Na anderhalf jaar bestaan van de club werden we al kampioen in de 2 klasse B afdeling Gelderland. Met 28 punten uit 16 wedstrijden stonden we gelijk met de Stone lions uit Lichtenvoorde. Daarom werd op het terrein van de Rams een kampioenswedstrijd gespeeld, die we met 20-4 succesvol hebben afgerond. Daarom mag RC de Betuwe zich terecht kampioen noemen.

Toernooi in de paardenbak.

Rugby Club Betuwe nodigt de Nijmeegse clubs Obelix en the Wasps uit om een toernooi te spelen in de plaatselijke paardenmanege. Omdat ons veld besneeuwd en bevroren was zochten we een alternatief. Toen kwam een van onze leden op het idee om in de manege een Sevens toernooi te organiseren. En met succes, want ook deze twee wedstrijden wisten de Betuwe spelers te winnen.

Betuwe weer kampioen.

Na het doorstromen naar de 1e klasse werden de mannen van de Betuwe voor de 2e keer kampioen op 31 maart zonder zelf te spelen. De Rams uit Apeldoorn hadden de grote concurrent van de Betuwe verslagen, zodat RC Betuwe de flessen champagne uit de koelkast kon halen en zich klaar kon maken voor de rondrit door Bemmel. RC Betuwe werd in twee seizoenen 2 keer kampioen!

Twee Betuwenaren in selectie oost.

Michiel Roelofs en Hennie Loen zijn geselecteerd voor district Oost . Michiel, de flanker van RC Betuwe, speelde bij de selectie op de prop positie. En Hennie, die bij de Betuwe 1e center was, speelde ook bij de selectie op de 1e center positie.

Vijf broers lid van RC Betuwe.

Het jaar 1983 was het eerste jaar dat de vijf broers van familie van den Dam spelende leden van onze club waren. Twee van hen speelden in het 1e team en de andere drie, waaronder de toen 16-jarige Johan van den Dam, zetten hun beste beentje voor bij het 2e team van RC Betuwe.

Betuwe speler in Nederlands team.

Dat Wilhelmus zal ik nooit vergeten, vertelde Michiel Roelofs, die op 20-jarige leeftijd in het Nederlands team onder 21 speelde. Zijn eerste interland was tegen de Schotse A-selectie in Hilversum. Deze gebeurtenis trok deze dag zeker 2.000 toeschouwers. "Kippenvel", aldus Michiel Roelofs.

Discotheek springt RC Betuwe bij.

RC Betuwe had een vervelend jaar achter de rug, niet betreffende het sportieve gebeuren maar op het bestuurlijke vlak (gemeentelijk en financieel). RC Betuwe had voor een bepaald bedrag aan schulden, die de club bijna fataal werden. Discotheek de Carrousel te Huissen zou het jammer vinden als RC Betuwe niet meer bestond, dus zij sprongen financieel zo ver bij dat het de club kon redden.

Betuwe organiseert met succes een zeskamp.

RC Betuwe viert zijn 1e lustrum. Dit wilden de rugbyers doen met de hele Bemmelse bevolking en de plaatselijke dorpen erom heen door middel van het organiseren van een zeskamp. Iedereen kon mee doen die een ploeg kon formuleren, zoals families, buurtverenigingen, bedrijven en anderen. RC Betuwe eindigde op de 3e plaats.

Lid worden?

Wil je lid worden van Rugby club Betuwe meld u dan online of offline aan via onderstaande knoppen. Ook is het het mogelijk om eerst een paar keer mee te trainen om te kijken of rugby wat voor je is voordat je je aanmeld. Kijk onder het kopje lid worden? naar de trainingstijden.

Lid worden?

Je kunt je direct online aanmelden door ons online formulier in te vullen. Eerst een proefles om te kijken of het wat is? Ga naar het team waar je mee wilt doen en vul het formulier in onder het tabblad proefles.

Online aanmelden Meld je nu direct via het online formulier aan!